EU-27 I TAL FRA 1.2.2020:
EU-27: 446 mill. indbyggere
EU’s FÆLLES MARKED, inkl. aftaler med andre lande:
527 mill. indbyggere
Schengen-området: 419 mill. indbyggere
EURO-lande: 340 mill. indbyggere
Valutaer knyttet til EUROen, f.eks. den danske krone:
175 mill. indbyggere
Hele området med EURO eller knyttet til den:
515 mill. indbyggere
EUROPE DIRECT: GRATIS OG NEM INFORMATION FRA EU
Sørg for, at du ved, hvad EU i virkeligheden er og gør. Lad dig ikke forføre af rygter og andenhånds-viden !
Når diskussioner om Europa kommer godt i gang, hører du ofte folk sige: Men EU har et demokratisk underskud! Det antyder kraftigt, at du ikke behøver at tage Europa og hvad du hører om det alvorligt ☹ Pudsigt nok, så kommer denne påstand oftest fra folk, der ved meget lidt om, hvordan EU startede og om hvordan det fungerer. Eller fra folk, der bevidst ønsker at ”tale Europa ned”, dvs. tale dårligt om Europa.
Lad os et øjeblik spørge os selv: hvad vil det sige, at der er et demokratisk underskud? Det betyder, at vigtige beslutninger tages af folk, der ikke er demokratisk valgt og derfor ikke er direkte ansvarlige over for vælgerne. Dette er essensen i et demokratisk underskud – ligesom i autoritære lande eller i egentlige diktaturer.
Virkeligheden i EU ser ganske anderledes ud: Den Europæiske Union, EU, er hele vejen baseret på demokratiske beslutninger, herunder baseret på Traktater, der er vedtaget på demokratisk vis i hvert eneste medlemsland. Og det fungerer i fuld overensstemmelse med alle de fundamentale principper i ethvert moderne demokrati: tre-deling af magten mellem den lovgivende, den udøvende og den dømmende magt, hver med sine veldefinerede opgaver. Der er derfor ikke noget demokratisk underskud i EU. Der er ingen ”faceless bureaucrats”, der bag nedrullede gardiner tager beslutningerne. Alle beslutninger tages af demokratisk valgte organer. Embedsmændene – nøjagtig som embedsmændene i ethvert land – udfører de opgaver, som politikerne pålægger dem. Og der er politisk ansvarlige politikere, der skal stå på mål for alt, hvad der besluttes og gøres.
Det mange forvirres af er formentlig, at EU er et tæt samarbejde mellem mange forskellige lande, alle med forskellige traditioner i den måde, deres demokrati fungerer på. Derfor er EU naturligt nok påvirket af traditionerne i alle disse lande, og det kan derfor ikke på alle måder sammenlignes med alle detaljerne i den måde, folkestyret fungerer på i hvert enkelt land.
Nu lidt mere om detaljerne: Lad os se nærmere på, hvad EU er, hvad det er baseret på, og hvordan det fungerer i det daglige. Og så kan vi til sidst gå på jagt efter det såkaldte demokratiske underskud for at se, om vi kan finde det nogen steder.
EUs fundament:
Den europæiske Union er baseret på de Traktater, der er forhandlet, vedtaget og underskrevet af hver eneste medlemsland. Den første traktat var Paris-traktaten i 1951, der startede Det europæiske Kul- og Stålfællesskab. Den blev senere fulgt af Rom-Traktaterne i 1957. De oprettede Det europæiske økonomiske Fællesskab og Det europæiske atomenergi Fællesskab EURATOM. Og disse traktater er senere blevet ændret og opdateret flere gange, bl.a. for at gøre det muligt at optage mange flere medlemsstater gennem tiden, og for at give EU flere opgaver, end det havde fra starten. Det afgørende er, at hver eneste Traktat er vedtaget, underskrevet og ratificeret af hvert eneste medlemsland. Hvert eneste kapitel, hver eneste paragraf. Derfor er hvert medlemsland juridisk og politisk fuldt forpligtet til at følge traktaternes bestemmelser. Hverken mere eller mindre. Dette er i fuld overensstemmelse med alle normale demokratiske regler og principper.
EUs måde at fungere på.
EU-Traktaterne er baseret på det afgørende demokratiske princip om magtens tre-deling mellem den lovgivende, den udøvende og den dømmende magt.
Den lovgivende magt ligger hos Ministerrådet – der består af demokratisk valgte ministre fra hvert medlemsland - sammen med Europa-Parlamentet, der er direkte valgt hvert 5. år af vælgerne i alle medlemslande. Bestemmelserne om lovgivningen ( enstemmighed, kvalificeret flertal eller simpelt flertal i Ministerrådet ) er klart beskrevet i traktaterne. Ja, man kan sige, at det er en slags to-kammer-system på lovgivningssiden.
Den udøvende magt ligger hos Kommissionen, der hvert 5. år vælges af medlemslandene og Europa-Parlamentet. Den kan - ligesom de fleste nationale regeringer i hjemlandene -afsættes af Europa-Parlamentet. Dens hovedopgaver er at lave forslag til ny EU-lovgivning, at forvalte den vedtagne lovgivning, og at påse, at alle overholder traktaternes regler og den vedtagne lovgivning. Hvis den mener, at nogen har overtrådt gældende regler, så kan den starte en påtale mod de pågældende og om nødvendigt i sidste ende rejse sagen ved EF Domstolen.
Den dømmende magt ligger hos EF Domstolen. Dens opgaver er beskrevet i traktaterne. Den skal fortolke EU love og bestemmelser, dømme i retstvister vedrørende EU-spørgsmål og sikre, at EU lovgivningen anvendes ens i alle medlemslande. Den dømmer også i sager, der henvises til den fra nationale domstole. Dens afgørelser er endelige, kan ikke appelleres og skal følges af alle. Dommerne ( én fra hvert medlemsland ) udnævnes i fællesskab af medlemslandene for 6 år, og de kan genudnævnes. EF Domstolen arbejder ligesom domstole i alle demokratiske lande i fuld uafhængighed af både den lovgivende og den udøvende magt.
Hyppige spørgsmål:
1.Der findes masser af arbejdsgrupper under Ministerrådet, i Europa-Parlamentet og under Kommissionen. Hvorfor? Og hvorfor er der ikke adgang for offentligheden til deres møder?
Svar: Alle disse arbejdsgrupper er nedsat for at sikre en ordentlig og grundig forberedelse af al EU lovgivning og administration. En lovgivning, der tager hensyn til, at EU består af 28 forskellige medlemslande, en lovgivning som skal fungere godt alle steder. Og sådanne arbejdsgrupper er ikke forskellige fra de mange arbejdsgrupper og udvalg i medlemslandene ( i parlamenterne og i administrationen ). Deres medlemmer er repræsentanter for medlemslandene og i Europa-Parlamentet for de forskellige politiske grupper. For at sikre at disse arbejdsgrupper kan arbejde effektivt uden indblanding udefra har offentligheden, inkl. medierne, normalt ikke adgang til deres møder. Sådan er det også i medlemslandene. Før forslag fra disse arbejdsgrupper evt. ender som lovgivning har der været fuld offentlig adgang til dem via Europa-Parlamentet og gennem de nationale parlamenter, der nu til dags er direkte involveret i meget EU lovgivning En gang i mellem har nogle arbejdsgrupper, særligt under Kommissionen, i visse tilfælde mandat til at tage beslutninger. Men det sker altid på basis at et mandat fra en demokratisk valgt institution.
2. Hvorfor gør man ikke noget for at inddrage offentligheden før store, nye initiativer sættes i gang?
Svar: Det gør man løbende hele tiden. Kommissionen fremlægger ofte en såkaldt Grønbog før nye initiativer søsættes. Den forklarer, hvad sagen drejer sig om og præsenterer en række mulige løsninger. Disse Grønbøger har til formål at stimulere den offentlige debat over alt i EU, og alle opfordres til at reagere og sende forslag til Kommissionen. På basis af hvad der er indkommet forbereder Kommissionen ofte en såkaldt Hvidbog, der mere konkret siger, hvad Kommissionen vil foreslå. Disse Hvidbøger er også offentligt tilgængelige. Problemet er, at det normalt er ret få borgere, der tager aktivt del i denne proces. Der er bestemt mulighed for forbedringer!
Et andet EU initiativ for at involvere borgerne er de såkaldte BORGER-DIALOGER. De finder løbende sted i alle medlemslande. Det er ofte EU Kommissionens medlemmer, der kommer for at diskutere med borgerne på disse møder. Man kan se mere om dem her:
https://ec.europa.eu/commission/future-europe/consultation-future-europe_da
3. Hvorfor er det næsten umuligt at få oplysninger om, hvad der sker i EU?
Svar: Det er overhovedet ikke umuligt! Det er meget, meget let 😊
EU er ikke længere væk end den nærmeste telefon. Hvordan skal det så forståes?
EU har igennem over 20 år tilbudt en gratis service på alle 24 officielle EU-sprog, herunder naturligvis også dansk. Den hedder: EUROPE DIRECT
Enhver kan fra en hvilken som helst telefon i et EU medlemsland ringe helt gratis op til dette nummer:
00800 6 7 8 9 10 11
Så bliver du automatisk sat i forbindelse med en person, der taler dit sprog. Og du kan stille ethvert spørgsmål vedrørende EU. Hvis de har spørgsmålet med det samme, får du det. Eller kommer de tilbage til dig, når de har fundet det korrekte svar frem.
Man kan også sende sit eller sine spørgsmål online til:
EUROPE DIRECT:
https://europa.eu/european-union/contact/write-to-us_da
Her udfylder man et lille skema, og svaret kommer i løbet af tre arbejdsdage.
Alt er gratis – kvit og frit.
En aktiv borgerservice fra EU til alle, der har konkrete spørgsmål.